۷ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۴۱

شاه‌آبادی در عیادت عکاس انقلاب:

ثبت روز 19 بهمن در تاریخ انقلاب مرهون عکس‌های حسین پرتوی است

ثبت روز 19 بهمن در تاریخ انقلاب مرهون عکس‌های حسین پرتوی است

معاون هنری وزارت ارشاد اسلامی در عیادت از حسین پرتوی عکاس انقلاب گفت: نوزدهم بهمن روزي نیست كه كسي آن را فراموش كند و يكي از دلايلي كه هيچكس آن روز را فراموش نمي‌كند، اثر كار اين هنرمند عكاس است.

به گزارش خبرنگار مهر، حميد شاه‌آبادي، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر ديروز 6 اسفندماه در منزل حسین پرتوي، عكاس دوران انقلاب حاضر شد و از او عيادت كرد.

حسین پرتوی عکاس لحظه تاریخی دیدار همافران با امام (ره) در 19 بهمن 1357 است. این عکاس پیشکسوت و تأثیرگذار در انقلاب اسلامی ایران چند سالی است که در بستر بیماری به سر می‌برد و با شرایط ویژه تحت درمان و نگهداری است.

حميد شاه‌آبادي ضمن عیادت از این هنرمند با اشاره به زحمات خانواده پرتوي گفت: مدت بيماري اي هنرمند توجه‌برانگيز است. حدود شش سال است كه او در اين حالت به سر مي برد و بايد به نحو شايسته‌اي از خانواده‌اش كه شش سال صبوري كرده‌اند، تشكر كرد. در واقع ما براي تشكر به اينجا آمده‌ايم.

معاون هنري در ادامه افزود: همه خاطرات انقلاب زيباست و همه كساني كه بخش بخش اين خاطرات را به وجود آوردند، در دل ملت جاي دارند. همه كساني كه توانسته اند لحظه هاي خوب و تاريخي را در ذهن مردم و تاريخ اين كشور نهادينه كنند، سهم قابل توجهي در اين خاطرات دارند که پرتوي از جمله اين افراد است.

وي تصريح كرد: حسین پرتوي شيرين‌ترين و پرخاطره‌ترين صحنه‌ها را به تصوير كشيده است. هيچ‌كس نمي‌تواند اهميت كارهاي اين هنرمند را انكار كند. روز نوزدهم بهمن روزي نیست كه كسي آن را فراموش كند و يكي از دلايلي كه هيچكس آن روز را فراموش نمي‌كند، اثر كار اين هنرمند عكاس است. هنوز بختيار پا برجا بود و احتمال بسياري از مخاطرات وجود داشت که او آن عکس تاریخی را ثبت کرد.

شاه‌آبادي با بيان اينكه كساني كه توانستند خاطرات آن روز را در حافظه تاريخي ملت ثبت كنند، بر گردن مردم حق دارند، گفت: ساير كارهاي خاطره انگيز وی كم نبوده ولي دليل اينكه ما از آن روز ياد مي‌كنيم اين است كه هنوز از سالگرد پيروزي انقلاب دور نشده ايم.

معاون هنري اذعان كرد: ما هم به عنوان مسئولان هنري كشور بايد زودتر از اينها به ديدار ايشان مي‌آمديم و از اين بابت قصور خدمت داريم. اميدواريم مسئولان هنري كشور در همه دوره‌ها به چنين هنرمنداني توجه بيشتري داشته باشند. هنرمنداني مثل حسین پرتوي حتي اگر توانایی جسمی نداشته باشند اما حضور معنوي و هنري تاثيرگذاري دارند و مي‌توانيم حضورشان را حس كنيم. شايد بيماري وی دليلي است كه ما توجه بيشتري به اين هنرمندان كنيم.

حسین پرتوی متولد سال 1331 تبریز است. پرتوی سالها در شاخه های مختلف عکاسی خبری در رسانه ها فعالیت کرده و از عکس های معروف و به یاد ماندنی او می توان به دیدار همافران با امام خمینی(ره)  و بسته شدن فرودگاه در دوره بختیار اشاره کرد.

حسین پرتوی براي گرفتن عكس دیدار همافران با امام خمینی در روز 19 بهمن 57 در مدرسه رفاه چند روزی را به مانند دیگر عکاسان در حال رفت و آمد به اين مدرسه بود. وقتی می‌بیند که همافران در حال تعویض لباس‌های خود هستند، یقین می‌کند که آن روز قرار است اتفاقی رخ دهد اما مسؤولین مدرسه می‌گویند که آن روز هیچ خبری نیست و وقتی همهٔ عکاسان و خبرنگاران از مدرسه بازمی‌گردند، حسین پرتوی در آنجا می‌ماند. وقتی مسؤولین مدرسه می‌گویند، نمی‌خواهیم عکسی از این مراسم ثبت شود، چندین طرح را ارائه می‌دهد و تأکید می‌کند عکسی را می‌گیرد که صورت‌های هیچ کس مشخص نباشد و حتی می‌گوید دو مأمور در سمت چپ و راست من قرار دهید تا مطمئن شوید در عکس‌هایی که می‌گیرم چهرهٔ هیچ‌کس مشخص نیست.

                          

پرتوي از 6 سال پیش در بستر بیماری است و در حال حاضر قدرت تلكم و حركت خود را از دست داده و با استفاده از تخته حروف الفبا و با اشاره با اطرافيانش ارتباط برقرار مي كند. همسر و دختر وي با طبعي بلند و با تمام توان كه از عشق آنها به حسين پرتوي نشئت مي گيرد، به مدت شش سال است كه از او پرستاري مي‌كنند.

کد خبر 2005793

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha